سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهترین روش های مطالعه برای دانش آموزان

 

 انتخاب روش کارآمد و موثر برای  مطالعه صحیح بخش مهمی از فرآیند یادگیری است که اغلب توسط دانش آموزان نادیده گرفته می شود. انتخاب بهترین روش مطالعه برای موقعیت می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند، در حالی که یک روش مطالعه ضعیف هر پیشرفت واقعی را از بین می‌برد، مهم نیست دانش‌آموز چقدر برای مطالعه تلاش کند    .

اگر در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً استثنا هستید، اما واقعیت این است که بیشتر دانش‌آموزان بر استراتژی‌های مطالعه ناکارآمد تکیه می‌کنند. در واقع، محققان دریافته‌اند که بین 83.6 تا 84 درصد دانش‌آموزان به بازخوانی تکیه می‌کنند: روشی مطالعه که فواید بسیار محدودی دارد   .

روش های مطالعه به مراتب برتر از بازخوانی وجود دارد. روش هایی که توسط دانشمندان برتر جهان توسعه و تحقیق شده است. با این حال، به طور شگفت انگیزی تعداد کمی از دانش آموزان تا به حال نام آنها را شنیده اند. به همین دلیل است که بتوانید از آنها به طور مؤثر استفاده کنید، نه تنها به شما برتری می‌دهد، بلکه یک قدم کامل را در رقابت خواهید داشت.

 

این هفت بهترین روش مطالعه است که همه دانش آموزان باید در مورد آنها بدانند:

 

بهترین روش های مطالعه

تکرار فاصله دار

فراخوان فعال

روش مطالعه پومودورو

تکنیک فاینمن

سیستم لایتنر

روش مطالعه PQ4R

روش مطالعه SQ3R

 

تکرار فاصله دار

تکرار فاصله دار، که گاهی اوقات تمرین فاصله دار، تمرین درهم یا بازیابی فاصله دار نامیده می شود، یک روش مطالعه است که شامل تفکیک جلسات مطالعه شما به فواصل فاصله است. این یک مفهوم ساده است، اما به دلیل قدرت زیاد، برای اکثر دانش آموزان یک بازی را تغییر می دهد.

برای نشان دادن نحوه عملکرد تکرار فاصله دار، بیایید یک مثال واقعی بیاوریم. فرض کنید 36 روز دیگر امتحان دارید و اولین جلسه مطالعه شما از امروز آغاز می شود. در این شرایط، یک بازه بهینه شده ممکن است:

جلسه 1: روز 1

جلسه 2: روز هفتم

جلسه 3: روز شانزدهم

جلسه 4: روز 35

تاریخ امتحان: روز 36

به طور خلاصه، این برعکس کلفت و کل شبانه است. این روش به جای متمرکز کردن همه مطالعه در یک چارچوب زمانی کوچک، از شما می‌خواهد که با مرور و یادآوری اطلاعات در فواصل زمانی بهینه تا زمانی که مطالب به خاطر سپرده شود، مطالعه خود را خالی کنید.

در قرن بیست و یکم، این تکنیک محبوبیت روزافزونی پیدا کرده است و بی دلیل نیست. تکرار فاصله ای موفق می شود تمام دانش موجود ما را در مورد حافظه انسان ترکیب کند و از آن دانش برای ایجاد الگوریتم های بهینه برای مطالعه استفاده می کند. یکی از محبوب ترین نمونه های الگوریتم های تکرار فاصله دار Anki است که بر اساس الگوریتم محبوب دیگری به نام SuperMemo ساخته شده است.

برای دانشجویان پزشکی، هیچ روش مطالعه ای بهتر از عرشه فلش کارت مبتنی بر Anki وجود ندارد. در حقیقت. کل جوامع آنلاین اطراف دانشکده پزشکی Anki وجود دارد. با رفتن به می توانید نگاهی اجمالی به آن داشته باشید .

در آنجا، طیف وسیعی از عرشه های Anki دانشکده پزشکی مختلف را برای انتخاب پیدا خواهید کرد، مانند:

 

عرشه فلفل

عرشه سال نوری

عرشه UWorld

عرشه Premed95

اما، قدرت تکرار فاصله دار اصلاً فقط برای دانشجویان پزشکی قابل استفاده نیست. هرکسی که سعی می کند یادگیرنده بهتر و کارآمدتری شود، می تواند از استفاده از تکرار فاصله دار سود ببرد. تکرار فاصله‌دار همراه با سایر روش‌های مطالعه استفاده می‌شود و به‌ویژه وقتی با روش مطالعه آینده ترکیب می‌شود: یادآوری فعال.

 

فراخوان فعال

یادآوری فعال ، که گاهی اوقات تمرین بازیابی یا آزمایش تمرین نامیده می‌شود، یک تکنیک مطالعه است که شامل یادآوری فعال اطلاعات (به‌جای خواندن یا بازخوانی آن‌ها) با آزمایش خود، بارها و بارها می‌شود. اکثر دانش آموزان به دلایل خوبی از کلمه "تست" وحشت دارند. از این گذشته، آزمون ها و امتحانات می توانند بسیار استرس زا باشند زیرا معمولاً معیار اصلی موفقیت تحصیلی شما هستند.

با این حال، یادآوری فعال به ما می آموزد که از زاویه دیگری به آزمایش نگاه کنیم. نه تنها باید برای تست یاد بگیریم، بلکه باید با تست هم یاد بگیریم. این روش مطالعه از طریق فلش کارت‌ها، سوالات خودساخته و تست‌های تمرینی، از خودآزمایی استفاده می‌کند تا به مغز شما کمک کند تا اطلاعات را به طور موثرتری به خاطر بسپارد، حفظ کند و بازیابی کند.

یک مطالعه نشان داد که دانش‌آموزانی که فقط یک تست تمرینی قبل از امتحان انجام دادند، بلافاصله بعد از امتحان 17 درصد نتایج بهتری گرفتند. دو مطالعه دیگر که در سال‌های 2005 و 2012 انجام شد ، به‌علاوه یک متاآنالیز در سال 2017 نتایج مشابهی را به همراه داشت و نشان داد که دانش‌آموزانی که از یادآوری فعال و خودآزمایی استفاده می‌کردند عملکرد بهتری از دانش‌آموزانی داشتند که این کار را نکرده بودند.

اگر در حال تمرین برای امتحان آینده هستید، هیچ روش مطالعه ای بهتر از یادآوری فعال وجود ندارد. با استفاده از یادآوری فعال، اساساً ده ها بار خود را آزمایش می کنید، و اگر این تست های تمرینی را در مدت زمان طولانی از طریق تکرارهای فاصله دار انجام دهید، قادر خواهید بود در هر آزمونی بدون انباشته شدن، ACE را امتحان کنید.

به خاطر داشته باشید که اگرچه بسیار موثر است، اما یادآوری فعال نیز یکی از خسته کننده ترین تکنیک های مطالعه در این لیست است. این نیاز به تمرکز ذهنی بسیار قوی، تمرکز عمیق و استقامت ذهنی شدید دارد. یادآوری فعال از نظر شناختی نیازمند است، بنابراین انتظار نداشته باشید که با این روش مطالب آموزشی خود را مرور کنید.

در مرحله بعد، استراتژی مدیریت زمان مورد علاقه خود را برای دانش آموزان پوشش خواهم داد: روش پومودورو.

 

روش مطالعه پومودورو

روش  مطالعه پومودورو  یک تکنیک مدیریت زمان است که از یک تایمر برای تقسیم کردن مطالعه شما به 25 دقیقه (یا 45 دقیقه) استفاده می کند که به آن جلسات پومودورو می گویند. سپس، پس از هر جلسه، یک استراحت 5 دقیقه ای (یا 15 دقیقه ای) خواهید داشت که در طی آن کاملاً از موضوع مطالعه فاصله می گیرید. و پس از تکمیل 4 جلسه از این قبیل، 15 تا 30 دقیقه استراحت طولانی تری خواهید داشت.

برای اینکه تکنیک پومودورو را بدون نصب نرم افزار یا خرید تایمر امتحان کنید، توصیه می کنم به YouTube بروید. یوتیوب مملو از ویدیوهای «مطالعه با من» مبتنی بر پومودورو از کانال‌هایی مانند TheStrive Studies ، Ali Abdaal و MDprospect است. با این حال، بسیاری از آنها شامل موسیقی هستند، بنابراین اگر حواس‌تان به گوش دادن به موسیقی در حین مطالعه پرت می‌شود، ممکن است از یک برنامه کاربردی Pomodoro مانند TomatoTimer یا RescueTime بهره مند شوید .

استفاده از روش پومودورو مزایای مختلفی دارد: این یک تکنیک ساده و سرراست است، شما را مجبور می‌کند تا وظایف و فعالیت‌های روزانه خود را ترسیم کنید، امکان ردیابی آسان مدت زمان صرف شده برای هر کار را فراهم می‌کند، و فواید کوتاهی از تمرکز را فراهم می‌کند. همراه با دوره های استراحت کار کنید.

اما، همچنین شایان ذکر است که شواهد علمی پشت روش پومودورو عمدتاً حدسی است زیرا تحقیقات علمی کمی در مورد اثربخشی آن وجود دارد. و یکی دیگر از اشکالات تکنیک مطالعه پومودورو این است که برای کارهایی که نیاز به تمرکز طولانی و بدون وقفه دارند، ایده آل نیست.

با وجود این، من خودم  که دانشجو میباشم از این روش استفاده میکنم  چون روش عالی برای مطالعه دانشگاهی میباشد و به طور روزانه از روش پومودورو استفاده می کنم و به بخشی جدایی ناپذیر و غیرقابل جایگزین از گردش کار من تبدیل شده است.

 

تکنیک فاینمن

تکنیک فاینمن یک تکنیک مطالعه منعطف، آسان برای استفاده و موثر است که توسط فیزیکدان برنده جایزه نوبل ریچارد فاینمن توسعه یافته است. این بر اساس یک ایده ساده است: بهترین راه برای یادگیری هر موضوعی، آموزش آن به یک کودک کلاس ششم است.

اگرچه این مفهوم به اندازه الگوریتم‌های تکرار فاصله‌دار فوق‌العاده بهینه‌شده که قبلاً توضیح دادم پیشرفته نیست، اما هنوز هم روشی است که تقریباً یک قرن پس از ایجاد آن همچنان مرتبط است.

تکنیک فاینمن یک ابزار یادگیری قدرتمند است که زبان آموز را ملزم می کند تا از منطقه راحتی خود خارج شود و حتی پیچیده ترین موضوعات را به قطعاتی که به راحتی قابل هضم هستند تقسیم کند. به اندازه کافی برای یک کودک متوسط ????کلاس ششم قابل هضم است.

این ممکن است در ابتدا کار آسانی به نظر برسد. به هر حال، توضیح دادن چیزی برای یک کودک چقدر می تواند دشوار باشد؟ در عمل، ممکن است بسیار دشوار باشد، زیرا شما باید همه چیز را به روشی مناسب سن خود ساده و توضیح دهید. هنگامی که شروع به استفاده از این روش می کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که تا زمانی که به طور کامل بر این موضوع تسلط نداشته باشید، ملاقات با کودک در سطح درک او کوچکترین کار آسانی نیست.

برای توضیح واضح چیزی، باید تمام اصطلاحات ناآشنا را تعریف کنید، توضیحات آسانی برای ایده های پیچیده ایجاد کنید، ارتباط بین موضوعات مختلف و موضوعات فرعی را درک کنید، و آنچه را که آموخته اید به شیوه ای واضح و مختصر بیان کنید. تکنیک فاینمن شما را مجبور می‌کند تا عمیق‌تر بیاموزید، به طور انتقادی در مورد آنچه یاد می‌گیرید فکر کنید، و به همین دلیل است که یک روش یادگیری بسیار قدرتمند است.

 

سیستم لایتنر

سیستم لایتنر یک روش مطالعه مؤثر است که از استراتژی یادگیری مبتنی بر فلش کارت برای به حداکثر رساندن حفظ استفاده می کند. این توسط سباستین لایتنر در سال 1972 توسعه یافت و منبع الهام بسیاری از روش‌های جدید مبتنی بر فلش کارت بود که پس از آن مانند Anki بودند.

برای استفاده از این روش، ابتدا باید فلش کارت ایجاد کنید. در جلوی کارت‌ها، سؤالات را می‌نویسید و در پشت پاسخ‌ها. سپس، هنگامی که فلش کارت های خود را آماده کردید، سه "جعبه لایتنر" به اندازه کافی بزرگ برای نگه داشتن تمام کارت هایی که ایجاد کرده اید تهیه کنید. بیایید آنها را باکس 1، 2 و 3 نام گذاری کنیم.

اکنون، شما آماده هستید که با فلش کارت های خود مطالعه را آغاز کنید. در ابتدا، همه کارت ها را در جعبه 1 قرار می دهید. یک کارت از جعبه 1 بردارید و سعی کنید پاسخ را از حافظه خود بازیابی کنید. اگر پاسخ را به خاطر دارید، آن را در کادر 2 قرار دهید. اگر نه، آن را در کادر 1 نگه دارید. سپس، این کار را تا زمانی که حداقل یک بار تمام کارت های جعبه 1 را مرور نکنید، تکرار خواهید کرد. پس از آن، شما شروع به بررسی هر جعبه کارت بر اساس فواصل زمانی خواهید کرد.

در اینجا یک انیمیشن است که نحوه عملکرد سیستم لایتنر را نشان می دهد:

 

انیمیشن جعبه های لایتنر

علاوه بر قرار دادن کارت، یکی دیگر از جزئیات مهم سیستم، زمان بندی است. هر جعبه دارای یک فرکانس بازبینی تنظیم شده است، باکس 1 اغلب مورد بازبینی قرار می‌گیرد، زیرا شامل همه سخت‌ترین فلش‌کارت‌های یادگیری است. از سوی دیگر، جعبه 3 حاوی کارت هایی است که قبلاً به درستی فراخوانی کرده اید، و به همین دلیل است که نیازی به بازبینی مکرر ندارد.

اگر تا به حال نام سیستم لایتنر را نشنیده اید، ممکن است از شنیدن این که برخی از بزرگترین پلتفرم های یادگیری جهان مانند Duolingo از تنوعی از آن برای آموزش صدها میلیون دانش آموز استفاده می کنند، متعجب شوید. به دلیل سهولت ایجاد فلش کارت های مبتنی بر ترجمه، به ویژه در یادگیری زبان موثر است.

در حالی که من سیستم لایتنر را به دلیل سادگی آن دوست دارم، به دلیل طولانی بودن فرآیند راه اندازی و از آنجایی که سایر روش های مطالعه فلش کارت مانند Anki از نظر زمانی کارآمدتر هستند، دیگر از آن استفاده نمی کنم. اما، اگر فلش کارت های فیزیکی را نسبت به همتایان مجازی آنها ترجیح می دهید، قطعاً باید از سیستم لایتنر استفاده کنید. این یک تکنیک مطالعه زیبا است که امتحان خود را پس داده است.

 

روش مطالعه PQ4R

PQ4R یک روش مطالعه است که توسط محققان توماس و رابینسون در سال 1972 توسعه یافت. نام PQ4R مخفف مراحلی است که برای یادگیری چیزهای جدید استفاده می شود: پیش نمایش، سؤال، خواندن، بازتاب، بازخوانی و مرور. معمولاً برای بهبود درک مطلب استفاده می شود و روشی غیرقابل جایگزین برای دانش آموزان دارای ناتوانی در خواندن است.

با این حال، سودمندی PQ4R به دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن محدود نمی‌شود. هر دانش آموزی که سعی می کند بهتر مطالبی را که می خواند، درک کند، می تواند همان شش مرحله را انجام دهد. بهبود درک مطلب یک هدف عالی برای هر دانش آموزی است و اگر شما نیاز به مطالعه یک کتاب درسی گسترده برای امتحان دارید، روش PQ4R یک چارچوب موثر ارائه می دهد. این به شما این امکان را می دهد که تمام قسمت های متن را بهتر درک کنید و به شما کمک می کند اطلاعات را بهتر حفظ کنید.

از طریق بهبود درک مطلب، می‌توانیم در ترکیب اطلاعات و تفسیر متن بهتر شویم. با این حال، ما باید مراقب باشیم که اجازه ندهیم این استراتژی بیش از حد وقت ما را در جلسات مطالعه بگیرد. بسیاری از دانشمندان یادگیری مدرن خواندن را یک استراتژی مطالعه غیرفعال و بی اثر می دانند و بهترین کار این است که وقتی فرصت انجام این کار را دارید به روش های دیگر تکیه کنید.

در حالی که من از این روش مطالعه به دفعات بیشتر از سایر روش های موجود در این لیست استفاده نمی کنم، هنوز آن را یک استراتژی مهم در مجموعه مهارت های خود می دانم. هر زمان که لازم باشد مهمترین جزئیات را از یک کتاب درسی بزرگ استخراج کنم، PQ4R را بیرون می‌آورم تا به من کمک کند تا با افزایش حافظه و حفظ اطلاعات، سریع‌تر اطلاعات را دریافت کنم. PQ4R یک روش مطالعه خوب برای آماده کردن است، اما چیزی نیست که شما باید به عنوان استراتژی اصلی خود در نظر بگیرید.

 

روش مطالعه SQ3R

روش مطالعه SQ3R سلف روش PQ4R است و توسط فرانسیس پی رابینسون در سال 1946 توسعه یافت . این یک تکنیک مطالعه اثبات شده در زمان است که می تواند تقریباً برای هر موضوعی تطبیق داده شود و نام مخفف عبارت Survey, Question, Read, Recite, Review است. این روش می تواند برای مطالعه هر چیزی سریعتر، بهتر و به روشی ساختارمندتر از روش های معمولی استفاده شود.

در حالی که روش مطالعه SQ3R برای زمان خود پیشگامانه بود، همان اشکالات روش جدیدتر PQ4R را دارد. به عنوان مثال، بیشتر برای بهبود درک مطلب استفاده می شود، و خواندن دیگر یک استراتژی مطالعه موثر در نظر گرفته نمی شود. مشکل دیگری که این روش با آن مواجه است این است که فاقد مؤلفه «انعکاس» است که روش جدیدتر مطالعه PQ4R در جدول آورده است.

علاوه بر این، سه مرحله از پنج مرحله این روش شامل یک رویکرد غیرفعال (بررسی، خواندن و مرور) به جای رویکرد فعال است و نظریه‌های یادگیری مدرن نشان می‌دهند که بازیابی فعال برای حفظ اطلاعات به مراتب بهتر از خواندن غیرفعال است. بنابراین، توصیه می‌کنم از این روش مطالعه فقط در مواقعی استفاده کنید که زمان استفاده از روش قوی‌تری مانند تکرار فاصله دار را ندارید.

زمانی که شما زمان محدودی برای مطالعه دارید و منبع اصلی اطلاعات شما در یک کتاب درسی آمده است، بهترین استفاده از SQ3R است. در چنین مواردی، این تکنیک می تواند برای خلاصه کردن نکات کلیدی نوشته شده در منبع بسیار مفید باشد.

 

اکنون زمان آن رسیده است که این مقاله را جمع بندی کنیم.

 

در خاتمه، روش‌های بسیار خوبی برای مطالعه وجود دارد که باید به عنوان دانشجو در قرن بیست و یکم از بین آنها انتخاب کنید. بهترین مورد برای شما بستگی به سبک یادگیری شما، مطالبی که مطالعه می کنید و مقدار زمان آزاد شما دارد. در صورت امکان، توصیه می کنم با استفاده از ترکیبی از تکرار فاصله دار، یادآوری فعال و روش پومودورو مطالعه کنید. اما، سایر استراتژی های ذکر شده در اینجا مطمئناً کاربردهای خود را نیز دارند. مهمتر از همه، سعی کنید انعطاف پذیر باشید و ذهنی باز داشته باشید. با انجام این کار، شما قادر خواهید بود پتانسیل یادگیری خود را به حداکثر برسانید.