سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات موثر برای مطالعه فیزیک

 

برای یادگیری فیزیک و موفقیت در آن، به چند استراتژی قاتل نیاز دارید. همانطور که همه ما می دانیم، فیزیک شهرت سختی دارد. کمتر به خاطر سپردن و نیاز به تفکر انتقادی بیشتری نسبت به سایر دروس دارد. فیزیک شامل مطالعه گرانش، انرژی، سیالات، انرژی، حرکت و مناطقی مانند فیزیک کوانتومی و ترمودینامیک است. در کل موضوع بسیار سرگرم کننده ای است. اما، خلاصه کردن تک تک حوزه های این رشته کار آسانی نیست. و در ابتدایی ترین سطح، فیزیک تلاش می کند تا نیروهای متعددی را در جهان کمیت کند. همانطور که برای توصیف سرعت و الکتریسیته از اعداد استفاده می شود    .


همانگونه که اشاره شد یکی از بزرگترین معضلات آموزشی در ایران، به ویژه در تدریس دروس محاسباتی، استفاده از روش‌های سنتی در تدریس می‌باشد. متأسفانه سبک تدریس و روش‌های آموزش از حداقل نوآوری‌ها و فنّاوری برخوردار است. همین امر باعث شده تا دانش آموزان برای یادگیری دروس مهم و اساسی مانند ریاضی و فیزیک، متکی بر حفظ کردن فرمولهای متعدد باشند. دانش آموزان از مقطع متوسطه اول تا کنکور، هرساله دایره مشکلات آموزشی آن‌ها در دروس محاسباتی بزرگ‌تر می‌شود    .


حرف آخر برای اولین در کشور، با بهره‌گیری از روش‌های دیجیتال و فناوری‌های جدید آموزشی، سبک جدیدی در تدریس را شروع کرده است. در دروس فیزیک و ریاضی آموزش مفهومی را استارت زده است که نیازی به حفظ کردن فرمولهای متعدد نیست. یکی از روش‌های مناسب برای یادگیری فیزیک، درک و یادگیری مفهومی می‌باشد   .



مهندس کامیار مدرس فیزیک حرف آخر با الگوهای مفهومی راه یادگیری را بسیار کوتاه کرده است. فیزیک حرف آخر برخلاف همه منابع موجود در بازار آموزشی برای این درس، مسیر مجزای را انتخاب کرده است. برای همیشه روش های سنتی را کنار گذاشته ایم. چون به خوبی مشخص شده است که ضعف دانش آموزان در این درس به دلی مشکلات تدریس به سبک سنتی میباشد. فیزیک به مانع یا سکوی پرتاب داوطلبان تبدیل شده است. همین درس میتواند مانع رسیدن داوطلب به اهداف و آرزوهایش شود. با روش های مفهومی و شهودی سازی زمینه یادگیری را بسیار ساده کرده ایم. دپارتمان فیزیک حرف آخر در کنار ارائه منابع مفهومی به نکاتی برای یادگیری فیزیک اشاره کرده که به مهترین انها می پردازیم.

 https://www.diigo.com/item/note/983wr/8q1b?k=7d421e8003ac17a538a5230d85511f22


نکات موثر برای مطالعه فیزیک

زمانی که فیزیکدانان بخش‌های مختلف جهان طبیعی را اندازه‌گیری کردند، سپس سعی می‌کنند رابطه بین کمیت‌های مختلف را حدس بزنند. برای مثال، فیزیکدانان میزان سقوط اجسام را کمیت کرده اند. این به دلیل جرم جسم و نیروی گرانش است. با این حال، برای نمایش این روابط به شیوه ای جذاب بصری، از مدل ها، معادلات، نمودارها و نمودارها استفاده می شود.

 فیزیک به سوالات متعدد پاسخ می دهد، سعی می کند نشان دهد که جهان چگونه ساخته شده است، چه چیزی باعث درخشش ستارگان می شود و بسیاری چیزهای دیگر. و نه تنها این، بلکه به فعالیت های مختلفی که در توسعه بازی های رایانه ای به تولید انرژی و درمان بیماری ها کمک می کند، اختصاص داده شده است. بنابراین، پس از دانستن همه چیز، هیچ علم موشکی در این باور وجود ندارد که فیزیک یکی از کاربردی ترین رشته های تحصیلی است. اما فیزیک نیز دارای مشکلات ریاضی است که گاهی اوقات باعث سردرد بسیاری از دانش آموزان می شود. و امتحانات تبدیل به کابوس می شود برای دانش آموزانی که تمام سال از کتاب های خود غافل شده اند و برای آنها که یادگیری فیزیک برایشان سخت است . اما، برخی عادات مطالعه موثر وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا علاقه خود را به این رشته افزایش دهید. و لازم نیست نگران آن باشید، ما 5 نکته برتر برای نحوه مطالعه فیزیک را گردآوری کرده ایم . فقط این موارد را دنبال کنید و مطمئناً تغییرات بزرگی در یادگیری خود خواهید دید.

 

بر پایه خود تمرکز کنید

نمی‌توان انکار کرد که فیزیک ملغمه‌ای از نظریه‌ها، فرمول‌ها، مشتقات، معادلات و غیره است. بنابراین، برای اینکه همه چیز را در ذهن داشته باشید، باید روی پایه خود تمرکز کنید و سعی کنید آن را حتی قوی تر کنید. مسلم است که نمی‌توانید فرمول‌های پیچیده را در یک نگاه جمع‌آوری کنید، بنابراین تمرکز روی پایه همیشه هوشمندانه و مؤثر است، بنابراین ممکن است زمینه را گمراه نکنید. با ایجاد نقشه ذهنی می توانید به شما کمک کند تا فیزیک را به راحتی یاد بگیرید

https://www.merchantcircle.com/blogs/publishers-arnolds-park-ia/2022/12/-/2357136

 

ریاضی کلید است

سر آلبرت انیشتین به خوبی گفته است: " ریاضیات عنصر سازنده فیزیک است " . برای اینکه فیزیک را به خوبی درک کنید و در آن سرآمد شوید، باید یک پایه بسیار قوی در ریاضیات بسازید. در دانشگاه لیدز، در بریتانیا، محققان دریافتند که چگونه دانش‌آموزانی که نمرات بهتری در ریاضیات داشتند، اغلب در فیزیک بسیار بهتر از کسانی که در این درس موفق نبودند، عمل کردند! این یک رابطه مستقیم است و شما باید روی آن کار کنید! نکته حیرت انگیز برای مطالعه موثر فیزیک این است که بازی ریاضی خود را قوی نگه دارید. ریاضیات در زمینه فیزیک بسیار درگیر است. همیشه میانه برای سفر وجود دارد و رسانه فیزیک ریاضی است. بدون ریاضیات، می توانید به طور موثر نشانگرهای فیزیک را دریافت کنید. جبر، مثلثات، حساب دیفرانسیل و انتگرال، هندسه و جبر خطی موضوعاتی هستند که می توانند به شما کمک کنند تا فیزیک را به راحتی درک کنید و همچنان اگر به این فکر می کنید که چگونه فیزیک را به طور موثر یاد بگیرید ، در اینجا نقشه ذهنی از اشاره گرهای پایه ریاضی وجود دارد.

 

تسلط بر اصول ضروری

یکی از ساده ترین راه های یادگیری فیزیک تسلط بر نظریه های پایه است. یادگیری قوانین اساسی به شما در حل مشکلات پیچیده بعداً در مراحل پیشرفته کمک می کند. حتی بهتر از آن، یک نقشه ذهنی گرافیکی ایجاد کنید که شامل یک نمای کلی از تمام مفاهیم است و آنها را با مسائل پیچیده مرتبط می کند. نقشه را روی یک تکه کاغذ ایجاد کنید و آن را به طور کامل دنبال کنید تا درک عمیقی از موضوع به دست آورید.


ایجاد فلش کارت

هنگامی که در حال بررسی موضوعات مختلف هستید، کلمات/مفاهیم جدیدی که با آنها مواجه می شوید، اصول و قوانین ایجاد فلش کارت را یادداشت کنید. می توانید از این کارت ها برای بازبینی سریع استفاده کنید و در اوقات فراغت خود به مرور آنها ادامه دهید. این فلش کارت ها همچنین در مواقعی که در حل مشکلی با مشکل مواجه می شوید به کارتان می آیند. بنابراین، به یاد داشته باشید که آنها را همیشه آماده نگه دارید!

https://harfehakhar.bloggersdelight.dk/2022/12/09/6/


ساده سازی قوانین

فیزیک یک موضوع بسیار دشوار برای یادداشت است، اما پس از ساده شدن، تبدیل به یکی از جالب ترین و با نمره بالا می شود. مواقعی پیش می آید که با مشکلات سختی روبرو می شوید، در چنین سناریوهایی به یاد داشته باشید که آن را به اجزای ساده تری تقسیم کنید. این راهبردهای مختلفی را باز می کند که می توانید برای حل سریع و مؤثر مشکل از آنها استفاده کنید!